7 клас укр.мова

Дослідження-класифікація. Розподіліть прислівники, утворені сполученням: а) прислівника з прийменником; б) іменника з прийменником; в) прикметника з прийменником; г) числівника з прийменником; д) займенника з прийменником. Поясніть написання прислівників. По/одинці, в/голос, на/справді, до/пізна, по/всюди, з/ліва, перед/усім, до/ве рху, в/двох, по/маленьку, по/ночі, по/декуди, в/поперек, з/рідка, в/ тім, на/швидку, до/тепер, не/гаразд, на/початку, з/висока, за/одно, зі/ споду, в/троє, поза/вчора. 

Поставте наголос у прислівниках. Перевірте себе за словником наголосів або орфоепічним словником.

Подвоєння. Спрощення.

Прикметник

ДІЄСЛОВО

Вімінювання числівників


Скласти словниковий диктант (10–15 слів), використавши іменники і прикметники, що входять до складу політичних неологізмів кінця 2013–2016 років. Назвати орфограми. Наприклад: автомайдан, ватник, диванна сотня, диверсант, екстреміст, псевдопатріот та ін. 


Д/З  Скласти й записати діалог (вісім-десять реплік), уявивши ситуацію: ви обмінюєтеся з однокласником враженнями від літнього відпочинку. Використати речення зі звертаннями, вставними словами, однорідними членами, складні речення тощо. Перевірити правильність оформлення реплік діалогу.

Мовознавчий експеримент.
Замініть у поданих словосполученнях виділені слова нормативними відповідниками, уникаючи лексичної помилки.


Відкрити вікно, відкрити ключем двері, відкрити очі, відкрити зошит, відкрити парасольку, відкрита розмова, відкрита людина, під відкритим небом, відкрите питання, відкрите засідання.

ДІЄПРИСЛІВНИК

1. Дієприслівниками є всі слова рядка
А друкуючи, помивши, звеселяючи, споглядаючи
Б перемагаючи, стежачи, страждаючи, почищений
В зробивши, креслячи, переписаний, жартуючи
Г виписано, наївшись, прочистивши, розгортаючи
Д ходити, шнуруючи, сміючись, насупившись
А
Б
В
Г
Д
2. Дієприслівники є в кожному реченні, ОКРІМ
А Настає літо, і, розлившись нестримною повінню, хату затоплює зелень:
здіймаються темно-зелені хвилі кукурудзи, водоспадами ллється витка квасоля, пливуть ясночолі соняшники.
Б Опам’ятавшись, князь звелів слугам принести золоту чашу, щоб прийняти
безцінний дар.
В З кутів даху спускають свої вуса-щупальця потворні дельфіни, їхні хвости,
переплітаючись, моторошно виглядають на тлі неба.
Г Та чи можна відшукати слово, щоб назвати те, що тріпоче під лівим крилом
журавля і веде його тисячоверстя до рідного гнізда?
Д Струшуючи пилок з екзотичних квітів, метелик перелітав від кущика до кущика.
А
Б
В
Г
Д
3. Дієприслівники недоконаного виду можна утворити від обох дієслів рядка
А співати, описати
Б струсити, вигукувати
В складати, плавати
Г крутити, ставити
Д розкрутити, летіти
А
Б
В
Г
Д
4. Усі дієприслівники недоконаного виду в рядку
А працюючи, роблячи, сидячи, пишучи
Б розсердившись, сказавши, читаючи, дочитуючи
В залишивши, тремтячі, затремтівши, розплющивши
Г залишені, опинившись, приготуючи, описуючи
Д лежачи, намалювавши, йдучи, падаючи
А
Б
В
Г
Д
5. Дієприслівниковий зворот є в реченні
А Хоч ідуть по Хрещатику люди щільно, як у черзі, майже притулившись один до
одного, але я не бачив, щоб хтось когось копнув ногою, ударив ліктем або вилаяв.
Б Святиною-оберегом для української нації постає Тарас Шевченко.
В Храм задумано було звести за подобою візантійського собору, в якому хрестився
Володимир.
Г Внутрішнім оздобленням Володимирського собору керував професор Київського
університету Андріан Прахов.
Д Запрестольна Богородиця Володимирського собору - втілення безмежної
материнської любові.
А
Б
В
Г
Д
6. НЕМАЄ дієприслівникового звороту в реченні
А Однією з прикрас Святих гір є пущі скумпії, що ростуть, звившись воєдино,
майже на голих крейдяних скелях.
Б Серед цих передоснов – традиції, закони предків і віра – ті святині, що,
переходячи у спадок, не дають забувати, „чиїх батьків чиї діти”.
В І чи не на останньому ударі поминального дзвону нація, зібравши всю свою
життєву енергію, послала у світ себе в образі й подобі Шевченка, заявивши: „Я єсть!”
Г Львів неповторний – ранковий чи вечірній, весняний чи осінній, сполосканий
липневою зливою чи притрушений молодим сніжком.
Д Восени листя цієї рослини набирає незвичайно яскравого забарвлення,
перетворюючи кущі на червоні багаття на білому тлі схилів.
А
Б
В
Г
Д
7. За допомогою суфікса -ачи (-ячи) утворюються дієприслівники обох дієслів рядка
А писати, сидіти
Б стояти, плакати
В малювати, клеїти
Г сипати, боротися
Д лежати, ловити
А
Б
В
Г
Д
8. Правильно розставлені розділові знаки в реченні
А Історичні міста великі не тому, що завжди залишались однаковими, а тому, що
змінювалися, оновлялися, зростали навіть умираючи знову воскресали й возносилися з руїн і попелу.
Б Традиційний український костюм XVII–XIX століть суттєво змінився з часів
Київської Русі зберігши при цьому основні етнічні та регіональні риси.
В Хіба вдалося нам, підрахувавши всі слова у творах Тараса Шевченка, виявити
словниковий запас великого поета?
Г Греки-елліни їздили по науку в Єгипет знаючи, що в книгах єгипетських жерців
заховано багато скарбів людської мудрості, почасти успадкованих від ще давніших цивілізацій.
Д Досягши власного розквіту культури греки стали вчителями для римлян, а потім
Стародавній Рим став осередком освіти.
А
Б
В
Г
Д
9. Правильно розставлені розділові знаки в реченні
А Тільки в ту альтанку, що під старезним волоським горіхом в садку, не пускає його
дикий виноград звившись тісно й щільно в одну зелену стіну.
Б Уже що не робить світло: і зайчиком плигає біля альтанки пробившись крізь
листя горіха, і золотою сіткою падає на землю, і мигтить, і переливається, намагаючись присунутися ближче до темного закутка, – ніяк не може.
В Там на зеленій лавці, обкладеній дерниною сперши голову на руки, сидить білява
панночка.
Г На щастя панночка зриває листок виноградний, зробивши там маленьку шпарку
в зеленій стіні.
Д Уночі, йдучи звідись чи кудись, раптом згадаєш про небо, піднімеш голову – й
таке перше відчуття від безмежної кількості золотих роїв угорі, наче очі твої, душа твоя злетіли до бджолиного, підсвічено-медового сяяння і вже там залишилися.
А
Б
В
Г
Д
10. Граматичну помилку допущено в реченні
А Гуцули були красиві, танцюючи якийсь свій нікому не відомий танець.
Б Виглядаючи у вікно, у мене злетів картуз.
В Переступивши поріг, Остап почув у кімнаті знайомий голос.
Г Дівчина тихо заспівала, сівши на ослоні біля печі й схиливши низько на груди
голову.
Д Сонце, сідаючи за гору, мостилося на спочинок, як утомлені люди.
А
Б
В
Г
Д
11. Дієприслівник не треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки вилучено)
А Хома не гаючись проінструктував їздових як їм належить триматись.
Б І налітавшись зморена бджола відчує стебел плавні колихання.
В Цілий день вони працювали не покладаючи рук.
Г Старий підводиться і не прощаючись зникає десь внизу за курганом.
Д Із солом’яного дупла виритого в скирті обтрушуючись виліз Шовкун.
А
Б
В
Г
Д
12. Усі дієприслівники доконаного виду в рядку
А розплющивши, зробивши, діливши, розбивши
Б сказавши, поклавши, принісши, розробляючи
В намалювавши, полетівши, прочитавши, вливаючись
Г падаючи, фарбувавши, звернувши, увійшовши
Д написавши, мовчавши, описуючи, отримавши
А
Б
В
Г
Д
13. Усі дієприслівники недоконаного виду в рядку
А вмикаючи, набираючи, співаючи, вішаючи
Б розмальовуючи, схилившись, описуючи, складаючи
В випивши, малюючи, плаваючи, тягнучи
Г гортаючи, опрацювавши, крутячи, гріючи
Д сівши, систематизувавши, помивши, наївшись
А
Б
В
Г
Д
14. Дієприслівник відсутній у реченні
А З моря вставала рожева зоря, розмальовуючи його безкраю прóсторінь
привабливими кольорами, немов стелячи перед козацькими чайками рожевий килим.
Б Згодом золоте сонце, не виникнувши ще з моря, послало свій промінь під небо
на білі хмарки́.
В Тоді Чумацький Шлях довго дивиться згори на засніжену хату й будить мрії про
ніким ще не бачені далекі світи.
Г З півночі дихнув вітерець і, понадимавши на чайках вітрила, погнав їх туди, куди
направляли керманичі, – на схід сонця.
Д Козацька рада, оглянувши пробу комишеву, схвалила: „Воздвигнемо!”
А
Б
В
Г
Д
15. Дієприслівник є в реченні
А Києво-Могилянська академія стала осередком освіти й культури не тільки в
Ураїні, адже її вплив поширювався на всі слов’янські землі впродовж століття.
Б Упродовж багатьох років академія була єдиним вогнищем просвітництва й
культури в Україні, Росії, значною мірою і в Білорусії та в південних слов’янських країнах, вона мала статус європейського навчального закладу.
В Гуманітарну освіту в академії здобували, вивчаючи поетику, риторику, грецьку й
латинську мови.
Г Саме риторика була найпопулярнішим предметом, бо мала постійне практичне
застосування: студенти створювали ораторські промови, були бажаними учасниками багатьох урочистих громадських і церковних подій.
Д У риториці розвивався бароковий стиль, якому був притаманний пошук
вибагливих пишномовних форм, символів, урочистих протиставлень і несподіваних персоніфікацій.
А
Б
В
Г
Д
16. Правильно розставлені розділові знаки в реченні
А Сулима передав Січ наказному отаманові й одного ранку забравши на чайки дві з
половиною тисячі товариства, зійшов на найбільшу з них щоб оглянути все військо.
Б Упевнившись що все впорядковане добре, кошовий зняв шапку й перехрестився
на схід сонця.
В Там, за Дніпром, саме вставало сонечко й грало рожевим промінням по рівній,
як скло, пелені Дніпра, звеселяючи своїм сяйвом розлогі, укриті зеленими плавнями береги широкої річки.
Г Отаман перехрестився, і всі козаки поскидали шапки й почали хреститися
посилаючи рідній Україні своє останнє вітання.
Д Одягнувши шапку кошовий махнув булавою – і вмить сотні весел, ударивши в
прозорі хвилі річки, заблищали срібною сльозою, а блискуча пелена Дніпра скаламутилася.
А
Б
В
Г
Д
17. Одиничний дієприслівник ужито в реченні
А У наші дні Києво-Могилянська академія розвивається, відроджуючи давні
традиції.
Б Раділи люди встаючи.
В У товаристві запорожців понад усе цінувалися сміливість, кмітливість, добре
серце і, звичайно ж, почуття гумору, яким було пронизане все життя Січі.
Г Втративши кордон чи державність, народ завжди має можливість їх відновити,
а мови не відновить ніколи: вона втратиться на віки вічні.
Д Силою примушувати народ зрікатися рідної мови – найбільший злочин.
А
Б
В
Г
Д
18. Дієприслівниковий зворот є в реченні
А Людину малого зросту козаки, жартуючи, називали Махинею, а великого
зросту – Малютою, шибеника – Святошею.
Б Запорожець умів посміятися з ворога, зі смерті, із самого себе, завжди охоче
кепкував із товариша.
В Відомо, що мова кожного народу – явище давнє, її коріння сягає в доісторичні
часи.
Г Мова є найгеніальнішим наслідком матеріальної й духовної діяльності багатьох
поколінь, а кожне створене слово – це символ сформованої ідеї, витвореної у великих зусиллях людини проникнути у світ природи, у саму себе.
Д Національна мова – це здобуток культури всього людства, бо кожна мова
доповнює іншу, а разом вони – витвір світового колективного людського розуму.
А
Б
В
Г
Д

19. Текст і завдання до нього.
1. З дитячих років його рука потягнулась до письма, душа – до краси, а серце – до людини. 2. З романівських полів, з романівських лук і осель прийшли в його поезію ранні роси і гіркі сльози, і заблищали вони на віях матерів і дітей і на вершинах світової поезії. 3. Все для людини і завжди з людиною – цей заповіт Максим Рильський проніс через усе життя; пригадую його слова: „Коли ти маєш вчинити щось погане, сім раз подумай – і не вчини, а добро роби не думаючи!” 4. Закоханий в людину, в працю, в творчість, народжений для прекрасного, він усюди ніс це прекрасне і чиюсь радість, і чиєсь весілля зустрічав як своє. 5.Але й чиєсь лихо він теж стрічав як своє і боровся з ним, не шкодуючи свого часу і здоров’я.
А. Скільки у тексті дієприкметників
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А
Б
В
Г
Д
Б. Скільки у тексті дієприслівників
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А
Б
В
Г
Д



Завдання на час карантину 
7 клас 



Укр.мова


Переглянути відеоуроки, виконати тестові завдання 

(розміщені нижче відео)  1-93.

Укр.літ.

О.Стороженко "Скарб" читати, письмова характеристика 

Павлуся.

Б.Лепкий "Мишка" Короткий конспект біографії; виписати, які морально-етичні проблеми піднімає автор у творі".

Сделано на Padlet


Дієслово. Дієприкметник. Дієприслівник. Завдання в тестовій формі. Українська мова.  
1. Дієсловами є всі слова рядка
А форсувати, замовлений, збалансували
Б заощадивши, капітально, виплатити
В зараховано, домовлені, депозитний
Г перерахунок, капіталізувати, зберіг
Д відмовлятимуся, внесок, заблоковано
2. З’ясуйте, скільки дієслів у наведеному фрагменті поезії.
Звучи! Хай серце відпочине,
Спів хай зачарує рідний край.
Наша пісне, пісне солов’їна, —
Своїх слів крилатих не втрачай!
Де б не був — додому серце лине,
Де б не жив — все українець ти…
А 4
Б 5
В 7
Г 9
Д 13
3. З’ясуйте, скільки дієслів у наведеному реченні.
Зашепотіли збуджені листочки, оповідаючи сни свої, заметушилась у травиці комашня, розітнулося в гущині голосне щебетання.
А 3
В 4
В 5
Г 6
Д 7
4. Установіть відповідність між формами дієслова й наведеними прикладами.
Форма дієсловаПриклад
1 інфінітивА виготовляючи
2 особова формаБ виготовляють
3 дієприкметникВ виготовляти
4 дієприслівникГ виготовлено
Д виготовлений
5. Установіть відповідність між формами дієслова й наведеними прикладами.
Форма дієсловаПриклад
1 особова формаА заквітчаний
2 безособова формаБ заквітчано
3 дієприкметникВ заквітчаємо
4 дієприслівникГ заквітчати
Д заквітчавши
6. Установіть відповідність між формами дієслова й наведеними прикладами
Форма дієсловаПриклад
1 інфінітивА показуючись
2 особова формаБ милуватися
3 безособова формаВ розпечений
4 дієприкметникГ іскряться
Д хмариться
7. Установіть відповідність між формами дієслова й наведеними прикладами.
Форма дієсловаПриклад
1 інфінітивА мрячить
2 особова формаБ повернувся
3 безособова формаВ підіймати
4 дієприслівникГ забувши
Д оповитий
8. Установіть відповідність між формами дієслова й наведеними прикладами.
Форма дієсловаПриклад
1 інфінітивА пишатися
2 безособова формаБ посаджений
3 дієприкметникВ оглядають
4 дієприслівникГ обираючи
Д світає
9. Установіть відповідність між формами дієслова й наведеними прикладами.
Форма дієсловаПриклад
1 особова формаА міцніючи
2 безособова формаБ зниклий
3 дієприкметникВ цінувати
4 дієприслівникГ вкладатиму
Д лихоманить
10. Інфінітив є в реченні
А Дивлюсь я на небо та й думку гадаю
Б Казати правду треба вчасно і невчасно.
В На сонці ясени горять, спадають ягоди з шовковиць.
Г Небо червоніло й жовтіло, ніби облите золотом, облите жаром.
Д Я візьму тебе на крила з цього озера тісного, що деревами закрито і закуто в береги,
11. Усі дієслова доконаного виду в рядку
А підмінити, писати, розкидати
Б сказати, скласти, проймати
В передати, говорити, скоротити
Г попереджати, спочити, випекти
Д вивчити, зібрати, вдуматися
12. З’ясуйте, яким членом речення виступає виділене дієслово.
Мистецтво слухати дано не кожному.
А підмет
В додаток
Г означення
Б присудок
Д обставина
13. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму 1 особи одними дієслова
А побороти — поборю
Б сидіти — сижу
В дати — дам
Г мити — мию
Д малювати — малюю
14. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму 2 особи однини дієслова
А вити — в’єш
Б писати — пишеш
В хотіти — хочеш
Г їздити — їздеш
Д лити — ллєш
15. НЕПРАВИЛЬНО утворено фірму З особи однини дієслова
А проголосувати — проголосує
Б запитати — запитає
В обговорити — обговоре
Г перемогти — переможе
Д аргументувати — аргументує
16. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму 1 особи множини дієслова
А писати — пишемо
Б бігти — біжимо
В малювати — малюємо
Д бачити — бачимо
Г визначати — визначаємо
17. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму 2 особи множини дієслова
А дати — даєте
Б їсти — їсте
В відповісти — відповісте
Г розповісти — розповісте
Д бути — є
18. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму 3 особи множини дієслова
А будувати — будують
Б бачити — бачать
В пекти — печуть
Г слати — стелять
Д носити — носять
19. Літеру е (є) треба писати в обох дієсловах дійсного способу в рядку
А мож..мо, знайд..мо
Б кле..мо, існу..мо
В купу..мо, ско..мо
Г в’яж..мо, губ..мо
Д клич..мо, крут..мо
20. Літеру е (є) треба писати в обох дієсловах дійсного способу в рядку
А біж..мо, маж..мо
Б ріж..мо, маст..мо
В танцю..мо, засво..мо
Г поміт..мо, поверн..мо
Д диву..мося, гра..мо
21. Закінчення -уть (-ють) у 3 особі множини мають обидва дієслова рядка
А сміятися, іржати
Б сидіти, хвилюватися
В залишитися, нести
Г спати, боротися
Д висвітлити, грати
22. Закінчений -уть (-ють) у 3 особі множини мають обидва дієслова рядка
А боятися, молоти
Б вибачити, кликати
В возити, в’язати
Г охрестити, напоїти
Д хотіти, полити
23. Закінчення -ать (-ять) у 3 особі множини мають обидва дієслова рядка
А сваритися, бачити
Б платити, плакати
В водити, чесати
Г славитися, лизати
Д колихати, сходити
24. Закінчення -ать (-ять) у 3 особі множини мають обидва дієслова рядка
А ворушити,сипати
Б стелити, хвалити
В каятися, різати
Г чистити, жаліти
Д молоти, веліти
25. Помилку в написанні особового закінчення дієслова допущено в рядку
А працюєш, сидять
Б хотять, знаєте
В стоять, клеїте
Г чуєш, колемо
Д плачеш, сиплеш
26. Помилку в написанні особового закінчення дієслова допущено в рядку
А ділять, здобудемо
Б стоїмо, зітхаємо
В загоють, бачимо
Г сіємо, косять
Д плачуть, платять
27. Помилку в написанні особового закінчення дієслова допущено в рядку
А стелеш, глянеш
Б варять, бачать
В колють, хочуть
Г шиємо, клеїмо
Д доють, миють
28. Помилку в написанні особового закінчення дієслова допущено в рядку
А вітаєш, даруєш
Б шлють, полють
В миємо, даємо
Г дасиш. лічиш
Д сиджу, виллю
29. Помилку в написанні особового закінчення дієслова допущено в рядку
А синієш, гоїш
Б сплють, стелять
В сиплють, люблять
Г продаси, викосиш
Д маємо, стоїмо
30. Помилку в написанні особового закінчення дієслова допущено в рядку
А стережуть, кличуть
Б дадуть, дишуть
В ллють, іржуть
Г борються, шлють
Д ревуть, біжуть
31. Усі дієслова одного способу подано в рядку
А передамо, шукають, мріятиму, жартували
Б вивчіть, сподіваюсь, бринить, хвалитиме
В зустрів би, доглядай, зачекали б, несла б
Г принеси, переповіси, попроси, повідомте
Д пригостіть, возять, полікувала, возвеличу
32. Правильно утворено форму наказового способу дієслова
А підійти — підійди
Б підкреслити — підкреслюй
В чистити — чисти
Г вимірювати — вимірювай
Д перевіряти — перевір
33. Правильно утворено форму наказового способу дієслова
А ходити — ходімте
Б розвивати — розвиваймо
В зберегти — збережемо
Г заносити — заносимо
Д відповідати — відповідаємо
34. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А з’їси
Б хай прийдуть
В будьте
Г готуймося
Д ріж
35. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму наказового способу в рядку
А читай
Б читаємо
В читаймо
Д хай читає
Г читайте
36. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А загаси
Б розповіси
В принеси
Г запроси
Д виголоси
37. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А повірмо
Б ляж
В говори
Г боріться
Д мовчати
38. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А їжте
Б хай прийде
В давай співати
Г посуньтеся
Д дозволь
39. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А заграймо
Б спитайте
В перекладімо
Г треба мити
Д не пурайся
40. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А візьмуться
Б ходімо
В єднаймось
Г благословіть
Д переповідай
41. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А усміхніться
Б погладь
В сядьмо
Г зважай
Д підводимо
42. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А нехай розквітають
Б продаси
В не сердься
Г вдивляймося
Д знаходьте
43. НЕПРАВИЛЬНО утворено форму наказового способу дієслова в рядку
А давай згадаємо
Б зневажмо
В покиньмо
Г віддаймо
Д розрадьмо
44. Форму умовного способу дієслова вжито в значенні наказового в реченні
А Чи не приніс би ти мені підручника з біології?
Б Ви читаєте, а я тим часом перевірю диктант.
В Скажи ти мені це відразу — я встиг би тобі допомогти.
Г Слід передати своїми словами зміст прочитаного нарису.
Д Панове, заходити за обмежувальну лінію заборонено.
45. Форму наказового способу дієслова вжито в значенні дійсного в реченні
А Не дай мені, доле, з байдужістю знатись.
Б А хтось візьми та й пусти чутку про козака-характерника.
В Учися чужого розуму, але й свого не губи.
Г Берімось краще до роботи, змагаймось за нове життя.
Д Хоч би сова попід небом літала, та соколом не буде,
46. Дієприкметник є в кожному реченні, ОКРІМ
А Йде весна запашна, квітами-перлами закосичена.
Б Серпанками прикрита, глуха солов’я срібна ніч.
В Десь, колись, в якійсь країні проживав поет нещасний.
Г Ніхто не годен вищі барви вбити, даровані мені святим чуттям.
Д Тебе у далеч владно закликає напоєна надіями пітьма.
47. Дієприкметниками є всі слова рядка
А зніяковілий, змужнілий, існуючий
Б упорядкований, виконувана, в’ялий
В пом’якшений, м’який, зм’якшений
Г працьовитий, працюючий, опрацьований
Д дрібненький, здрібнілий, подрібнений
48. Дієприкметники виділено в усіх словосполученнях, ОКРІМ
А засмаглі діти
Б розв’язувані задачі
В співаючі хористи
Г прохололий сніданок
Д радісне хлоп’ятко
49. Дієприкметник виділена в прислів’ї
А Решетом воду не носять.
Б За одного битого двох небитих дають.
В Добрий кожух, та не на мене шитий.
Г У ледачого руки не болять
Д Шилом моря не нагрієш.
50. Прочитайте фрагмент поезії (цифра позначає наступне слово).
Слів твоїх (1 ) колений лід
Впав у (2) заметении слід,
В тиху (3)засніженість дум,
В мій (4)нерозказаний сум.
На ожеледь наших доріг.
Лягає (5)зажурений сніг.
Дієприкметники позначено всіма цифрами. ОКРІМ
А 1
Б 2
В З
Г 4
Д 5
51. Прочитайте речення (цифра позначає наступне слово).
На галявину вискакує з гущини сарна і, (1) зачирована (2)чудовим концертом, зупиняється, (3)витяга цікаву мордочку до (4)кривавої смуги обрію і (5)слуха.
Дієприкметник позначено цифрою
А1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
52. Прочитайте речення (цифра позначає наступне слово).
Весна постукала в (1)прозорий кришталь вікон і, (2)торкнувшись серця (3)лоскотливим подихам травня, (4)невитримно поманила в (5)замріяний гай.
Дієприкметник позначено цифрою
А 1
Б 2
В З
Г 4
Д 5
53. Прочитайте речення (цифра позначає наступне слово).
Проліски (1)схожі на (2)мерехтливі намистинки, (3)розгублені чиєюсь (4)невинною рукою між вузеньких листочків (5)боязкої травиці.
Дієприкметник позначено цифрою
А1
Б2
ВЗ
Г4
Д5
54. Усі дієприкметники є активними в рядку
А сяючий, обтяжений, прокипілий
Б посвітлілий, мелений, співаючий
В поораний, палаючий, задубілий
Г здрібнілий, лежачий, темніючий
Д посріблений, вимитий, зблідлий
55. Від обох дієслів можна утворити дієприкметники за допомогою різних суфіксів (-т-, -єн-) у рядку
А зсунути, колоти
Б замкнути, знайти
В полоти, здійснити
Г одягнути, замести
Д стрінути, посунути
56. Дієприкметник виступає в ролі присудка в реченні
А Омиті росами квітки розтулюють повіки.
Б Душа, переповнена щастям, часто буває німа
В Затуманилась весняна кіч, осяяна цвітом яблуні.
Г Внизу виднілися затоплені молочним туманом міжгір’я.
Д З уявленням про красу тісно пов’язана гармонія.
57. Дієприкметник виступає в ролі присудка в реченні
А Душа моя у кригу не закута, мов березнева гілка в заметіль.
Б Укрита садками балка ховалась у старому липовому лісі.
В Мов спинишся Дніпро, оточений передосінніми берегами.
Г Простяглася пухка чорна рілля, наповнена спокоєм і надією.
Д Благословенне життя, звеличене працею, осяяне любов’ю.
58. Дієприкметниковий зворот НЕ входить до складу речення
А Синіють покриті вічним снігом високі гори.
Б Повитий ранковим туманом острів пливе у морі.
В Пожовкле листя безшумно кружляє за вікнам.
Г Застигли в мовчанні обважнілі від снігу сосни.
Д Залиті сонцем лани стояли в імлистій далині.
59. Дієприкметниковий зворот входить до складу речення
А Я зачарований красою карпатських краєвидів.
Б Давні могили-кургани порозкидані серед степового роздолля.
В Холодить розпашілі обличчя м’яка гірська прохолода.
Г На полонині пахло охолодженою за ніч землею.
Д Вечірнє повітря напоєне запахом скошених трав.
60. Дієприкметниковий зворот входить до складу речення
А На сизих луках скошено траву, і літо буйне в береги ввійшло.
Б Через вікно зазирнув клапоть неба, присипаний срібним пилом.
В Під дубом зелененьким кінь змордований стоїть.
Г За один рідний звук ладен буваєш заплатити роком життя.
Д Заспівали тяжкі краплини, спадаючи з листя і квіту на землю.
61. Дієприкметниковий зворот НЕ ТРЕБА виділяти комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А Усе спить поморене денною працею усе набирається сили.
Б Припорошена порохом стерня умлівала від сонця.
В Карпатські гори одягнені в смерекові ліси стоять у німій величі.
Г Вона любила холодні осінні ночі наповнені місячним сяйвом.
Д Довго чув я полонений сном солов’їну пісню за моїм вікном.
62. Дієприкметниковий зворот НЕ ТРЕБА виділяти комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А Коло великоднього столу заставленого усяким свяченим стояла Олеся.
Б Завжди зі смаком одягнена вона справляла враження вихованої панночки.
В Над Максимом нахилилося почервоніле від гніву й туга лице Тугара Вовка.
Г Затуманене легкими й прозорими хмарками над містом пливло сонце.
Д Потомлені далекою дорогою і літньою спекою коні ступали ліниво.
63. Дієприкметниковий зворот НЕ ТРЕБА виділяти комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А Налякані страшним явищем природи птахи кружляли над своїми гніздами.
Б Іноді зайде до них із півдня високий степовик попечений сонцем.
В Маленькою хмаринкою темніє над яром закинутий у стену хутірець.
Г Якимові ноги узуті в здорові чоботи глибоко поринали у свіжий сніг.
Д Позбавлений можливості говорити з людьми він у стократ сильніше переживав свою трагедію.
64. НЕМАЄ пунктуаційної помилки в реченні
А Перед очима ще жили картини навіяні піснею.
Б Обабіч стежки мерехтить самоцвітами вмита росою трава.
В Співа трава ніким ще не зім’ята, і вабить таємницями.
Г Степ у цю пору весь, залитий сонцем і огорнутий думками.
Д Ткану зорями теплу хустину, ніч на тихе село одягла.
65. НЕ потребує редагування словосполучення
А плакучі верби
Б конкуруючі фірми
В подорожуючі студенти
Г початкуючі художники
Д стоячі пасажири
66. НЕ потребує редагування словосполучення
А бувші випускники
Б діюче законодавство
В головуючий на зборах
Г відстаючий учень
Д ходяча енциклопедія
67. НЕ потребує редагування словосполучення
А вируюче море
Б захоплююча повість
В перемігший у конкурсі
Г балакуча сусідка
Д мандруючий сюжет
68. Потребує редагування речення
А Ми розмістилися на добре вимощеному возі свіжою травою.
Б Невеличка Джирина пасіка була обгороджена низьким тином.
В Над усе любив Іван гори, ліси, зелені луки, пропахлі роменом.
Г Нарівні з вікном тьмяно біліли припорошені пилом розквітлі акації.
Д Гарячі коні помахували головами, обтиканими виноградним листом,
69. Потребує редагування речення
А Під насупленими волохатими бровами дідуся запали розумні сірі очі.
Б Корній, овіяний весняним вітром, тепер виношував новий задум.
В Розбуджені громом, умиті дощами, хлібороби оглядали поля.
Г Нагріта за день весняним сонцем, чорнорілля дихала парою.
Д Ожила земля, скупана в молочних випарах ранкових туманів.
70. Безособову дієслівну форму вжито в реченні
А Сад давно підготовлений до зими.
Б Хай буде все небачене побачено.
В Могили самотньо в стену бовваніють!
Г Усе заворожене чарами літньої ночі.
Д Майже три роки викреслені з його життя.
71. Дієприслівниками є всі слова рядка
А залишивши, залишаючи, залишені
Б читаючи, прочитавши, дочитуючи
В тремтячи, тремтячі, затремтівши
Г засинаючи, заснувши, заснулий
Д вишиваючи, вишитий, вишивши
72. Дієприслівник є в кожному реченні, ОКРІМ
А Не знаючи броду, не лізь у воду.
Б Подорожуючи, не пускай коня галоном.
В Залізо випробовують куючи.
Г Під лежачий камінь вода не тече.
Д Не спечеш калачі, сидячи на печі.
73. Дієприслівники недоконаного виду можна утворити від обох дієслів рядка
А зажуритись, співати
Б жити, похнюпитись
В пізнати, усміхатись
Г зітхати, замислились
Д дивитись, полювати
74. Дієприслівники недоконаного виду можна утворити від обох дієслів рядка
А розповідати, розігнати
Б витирати, завершити
В боятися, помолитися
Г розкинутись, зберігати
Д світитися, нагадувати
75. Помилковою є форма дієприслівника в рядку
А подзвонивши, віддзвонюючи, піднісши
Б відчиняючи, відчинивши, приготуючи
В опинившись, жовтіючи, прижовкнувши
Г готуючись, приготувавши, повертаючи
Д плануючи, запланувавши, підносячи
76. За допомогою суфікса -ачи (-ячи) утворяться дієприслівники від обох дієслів рядка
А клеїти, боротися
Б ловити, стелити
В стояти,плакати
Г сипати, лежати
Д кричати, колоти
77. Літеру и треба писати на місці пропуску в кожному рядку ОКРІМ
А вправно перепливш.. річку
Б добре володіюч.. німецькою
В ведуч.. шкільного вечора
Г знаюч.. свою історію
Д гойдаюч.. зелені віти
78. Літеру и треба писати на місці обох пропусків у реченні
А Над зарослим молодим сосняком ширяє, розкриливш.. свої нерухом.. крила, птах.
Б Щасливий той, хто, винісш.. горе і попрацювавш.. немало, може сказати, що не було в нього зерна неправди за душею.
В Лишаюч..сь на цілих днях на самоті, Остап пробував свої тремтяч.. ноги, як мала пташина крила.
Г Пахуч.. кухні тряслися через подвір’я, губляч.. за собою жар з піддувал.
Д Клопочуться хазяйки невсипущ.., стрічаюч.. отару та черідку.
79. Дієприслівниковий зворот ужито в реченні
А Тепер, співаючи, дівчата тією стежкою ідуть.
Б Дівчина крізь сльози безмовно кивнула головою і потисла козакові руку.
В Незважаючи на втрати, настрій у бійців був піднесено войовничий.
Г Він не стогнав, він умирав стоячи і не знав, що так умирають у легендах.
Д З Ташані густою хвилею котилася пара, затоплюючи троянівську долину.
80. Одиничний дієприслівник ужито в реченні
А Ненька встигала і хату побілити, і хліб спекти не поспішаючи.
Б Переступивши поріг, Остап почув у кімнаті знайомий голос.
В Перекидаючи тісто з однієї долоні в другу, мати формувала хлібину.
Г Сонце, сідаючи за гору, обливало світлом усе село
Д Ідучи в широкий світ, візьму з собою материнську пісню.
81. Правильно розставлено розділові знаки в реченні
А Каштан зацвів білим цвітом, піднявши до сонця, свої свічки.
Б Листя на гіллі, передчасно пожовкло й осипалось встеляючи тротуар.
В Дерево благало дощу, пожадливо ловлячи, життєдайні краплі роси.
Г Сумував каштан, затиснувши у своїх кулачках зеленаві їжачки.
Д Теплий дощ напоїв спраглу землю, повернувши каштану, молодість.
82. Правильно розставлено розділові знаки в реченні
А Хмари завирували, закипіли, і рушили вперед опускаючись усе нижче.
Б Дарина вийшла з хати, але поминувши будинок, попрямувала в сад.
В Посланець встав і, обережно ступаючи, перейшов через кімнату.
Г Наблизившись, до церковної садиби молодший парубок відбився від гурту.
Д Отак живе собі село, притулившись, попід горою край затоки.
83. Правильно розставлено розділові знаки в реченні
А Сонце примкнувши вії, уже спускалося на землю.
Б Безлюдна вуличка причаїлась, дрімала мигаючи вогниками
В Шатро небес, розкинувши над світом, стояла ніч.
Г На краю обрію ледве, виступаючи з вечірньої мли, маячіє місто.
Д Сиділи руки поскладавши, для них все празники були.
84. Правильно розставлено розділові знаки в реченні
А Ти не молися мовою чужою, бо, на колінах стоячи, умреш.
Б І стане рідна Україна усі, здолавши бурі злі, нам добрим раєм на землі.
В Не мовчи, коли гордо пишаючись, велегласно брехня гомонить.
Г Зійшовши на берег, загін не відпочиваючи, рушив до Чигирина.
Д Передаючись з уст в уста, і, закріплюючись у текстах, мова єднає покоління.
85. Одиничний дієприслівник необхідно виділяти комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А А експрес летів і летів поспішаючи.
Б Могутні дуби стоять замислившись.
В Краще вмерти біжучи аніж жити гниючи.
Г Мене там мати повивала і повиваючи співала
Д Білий димок здіймається догори хвилюючись.
86. Одиничний дієприслівник НЕ ТРЕБА виділяти комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А Рівна дорога роздвоюючись вужчала.
Б Річка звиваючись губилася в зелених шатах.
В Листя боязко тремтить і не втримавшись летить.
Г Земля засинаючи п’є з вечірніх туманів.
Д Ліс на хвилину примовк ані шелесне завмерши.
87. Одиничний дієприслівник НЕ ТРЕБА виділяти комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А Кучерявий червень надбіг і не оглядаючись відбігає.
Б Жевріючи з’являлась над обрієм ранкова зоря.
В За вікном пожовк виноград і не дозрівши.
Г Дівчина стрепенувшись підвела голову.
Д Вітер лютий утомившись ліг спочити.
88. Граматичну помилку допущено в реченні
А Луги, струшуючи росу, розляглися співами солов’їв.
Б Сонце вже пригрівало, висушуючи рештки роси.
В Дерева зеленіли, кидаючи густий затінок на вулицю.
Г Травень дощами проллється, вкриваючи землю рястом.
Д Мандруючи горами, учнями було зібрано колекцію рослин.
89. Граматичну помилку допущено в реченні
А Ледь чутно курликаючи, летіли журавлі.
Б Блискавиці шматували небо, розколюючи хмари.
В Прощався з літом я, блукаючи лугами.
Г Зламавши кригу, річкою залило всю заплаву.
Д Хвилі тихо шелестіли, котячись на берег.
90. Граматичну помилку допущено в реченні
А Наївшись огіркових пуп’янків, Сашко натрапив на моркву.
Б Тікаючи від дідового кашлю, хлопець стрибнув прямо в тютюн.
В Кинувшись через тютюн у сад, бухнувся з розгону на коліна.
Г Не знаючи, куди піти, я тихо поповз у густу малину.
Д Причаївшись у малині, мене наздогнали бабині молитви.
91. Граматично правильне закінчення речення Відпочиваючи в Карпатах…
А черпаєш силу від дрімучих соснових лісів.
Б соснові ліси напувають тебе цілющою силою.
В мені хочеться оздоровитися в соснових лісах.
Г у тебе залишаться яскраві враження надовго.
Д повітря соснових лісів допоможе зняти втому.
92. Граматично правильне закінчення речення Готуючись до іспитів…
А увесь матеріал має бути повторений.
Б учень повторив увесь вивчений матеріал.
В ретельно повторюються винятки з правил.
Г велику роль відіграють тренувальні вправи.
Д учитель рекомендує учням робити нотатки.
93. Правильно побудовано речення
А Визирнувши у вікно, на вулиці йшов сніг
Б Зайшовши у парк, від снігу іскряться ялинки.
В Готуючи вечерю, я слухаю новини по радіо.
Г Побачивши матір, у мене забилося серце.
Д Я купив цього собаку ще будучи цуценям

Немає коментарів :

Дописати коментар