Українська мова

Есе (від франц. essai – спроба, проба, нарис) – прозаїчне висловлювання невеликого об’єму і вільної композиції, що виражає індивідуальні враження і міркування з конкретного приводу або питання і свідомо не претендує на вичерпну відповідь.
Пам’ятайте! Обираючи жанр есе, ви можете дозволити собі бути суб’єктивними, зосередитися на частковому, а не на головному, висловлювати спірні міркування, наводячи мінімум доказів, але, з іншого боку, саме це може бути і небезпечним – уявна легкість — пиши собі, як бажаєш. Але зовсім не факт, що ваш твір вийде оригінальним та цікавим.

Прийомів для написання успішного есе існує багато. Наводимо деякі з них.
• Ефектний початок – вступ, дуже важливий елемент твору. Читач визначає для себе, чи варто йому читати ваше есе. Для початку есе існує кілька підходів.
1. Стандартний (найпоширеніший). Необхідно відповісти на шість запитань: хто, що, коли, де, чому і як. Відповіді на ці запитання дадуть змогу читачеві зрозуміти, чого йому очікувати.
2. Несподіваний – це може бути що завгодно, але читач повинен бути здивований або шокований.
3. Дієвий — зображення самого процесу, а причини й наслідки випливуть далі. Цей підхід зручний для коротких есе.
4. Авторитарний – пропонує інформацію в наказовому тоні, щоб створити враження упевненості автора тільки в собі.
5. Інформативний — читач одразу отримує інформацію про те, що буде далі у творі.
6. Цитатний – вдало підібрана цитата одразу привертає увагу читача (не рекомендується використовувати прислів’я і кліше — це банально).
7. Діалоговий – з одного боку, такий початок стимулює читача як учасника діалогу, з іншого, – це може бути просто потік думок з риторичними запитаннями.
• Хронологія есе – послідовність подій (але не зациклюйтесь на часі ~ есе може вийти нудним). Просто згадуйте час. Не намагайтесь у дрібницях описувати все, що відбувалося в певний період.
• Оповідання — дія або історія, що триває до самого кінця есе, в якій підкреслюються якості, можливості або знання, пов’язані з темою вашого есе.
• Опис – характерною рисою такого есе є яскрава образність твору, що підтверджується багатою мовою, і цікаві деталі, які залишають читача довгий час під враженням.
• Порівняння – в основному цей прийом використовується щодо питання, за яким потрібно описати, наприклад, досвід або невдачу.
• Фінальні компоненти – останні абзаци (абзац) мають завершувати вашу думку і залишити в пам’яті читача яскравий слід.
Приклад твору-есе публіцистичного характеру.
Я – українець
Слова українського гімну давно запали в душу і були вивчені за власним вибором у підлітковому віці. Мені подобаються вишиванки, я люблю їх вдягати – це гарний і рідний мені одяг. Українські майстрині вміють робити з вишиванок справжні витвори мистецтва. До мого раціону входить багато різних страв, серед яких має місце і сало, хоча найбільша перевага віддається його копченому різновиду. Із великим задоволенням танцюю гопак – чудовий, жвавий, енергійний і запальний танець, який приносить багато приємних емоцій. З Дніпром пов’язує багато спогадів, але перепливати його спадало на думку лише у найек-стремальніших фантазіях. Мій «Кобзар» лежить на тумбочці під рукою. Коли я шукаю розради для душі чи відповідей на складні питання, то перечитую емоційні і мудрі слова Шевченка. Рушники, що залишились від бабусі, приємно милують око. Я – українець?
У випадку поранення з моїх судин струменить кров червоного кольору. Але прапор моєї держави має блакитно-жовте (або синьо-жовте за Конституцією) забарвлення, як і його маленькі копії, що супроводжують мене на життєвих шляхах. Я рідко відмінюю слова «авто» та «кіно», але якщо вони органічно увіллються у новий правопис, то вживатиму частіше.
Важливі у моєму житті слова говорились різними мовами, але переважно українською. Я – українець?
У дитинстві мені подобалось спостерігати за грою київського «Динамо», і хоч зараз інтерес не той, але це теж певний репрезентант України. Коли дивлюся бої Кличків, крім споглядання спортивної майстерності, приємно, що на престижних світових боксерських аренах здіймається наш прапор. Я байдуже ставлюся до Клочкової, але завдяки їй Україну також знають у світі. Мені не доводилось літати літаками західного виробництва, проте з Ту-154 наша земля виглядає незгірш, як з «Боїнга». У мене не стояла можливість вибору різних громадянств, але, незважаючи на це, я практично не уявляю іншого місця свого постійного проживання, окрім як України. Я буду жити там, де мені зручно і там, де дозволять обставини, але це місце немислиме без українських просторів. Я – українець.
Тут ще земля не охолола від дурості, совковості, російщення, ще ходять вулицями колишні райкомівські і обкомівські керівники, колишні слідчі КДБ і відставні радянські військові. На тутешніх цвинтарях є багато покинутих могил, стертість імен на яких пов’язана не так з матеріалом виготовлення, як з відсутністю належного догляду, бо вже немає кому їх впорядкувати. Я не один, я живу серед моїх співвітчизників, які
лаються і б’ються у громадському транспорті, стовбичать у автомобільних пробках, святкують і сумують, працюють і гуляють. Ми різні, але всі ми українці. Серед нас ще є ті, хто не розучився читати і самостійно мислити.
Я – українець.
Тут є студенти, які, бажаючи отримати заповітний «корінець» диплома, можуть навіть прийти на пари з предмета, який їм абсолютно до лямпи, а прийшовши, займатися віршуванням або написанням sms.
Тут на грошах ми побачимо гетьманів, бо президенти на таке ставлення ще не заслужили. Часом тут жартують: то дотепно, то грубо, а посміхаються то щиро, то натягнуто. Моя етнічна приналежність завжди зі мною і не зникає лише від того, що її не зафіксували у паспорті. Вона у моїх генах, у моїй свідомості, у світовідчутті. Я – українець!
Я по-своєму люблю як міста з їхніми мережами центрального опалення, площами, стадіонами, театрами, книгарнями і неоновими вивісками, так і села з їхньою екологією і простим щирим ставленням до життя, без силіконових тілом і розумом жінок.
Я люблю вузькі бруковані вулички Львова і дивуюся помпезно-сірим кварталам Харкова. Одеса і Донецьк не потрапляли до сфери моїх мандрів, але хочеться сподіватись, що й там є чому дивуватися й чому радіти. Затишна і напівсонно-спокійна Полтава є милим провінційним містом. Я впритул бачив «патріотів на трибунах» і тому впевнений, що в окопах їх точно не буде.
Я вірю в Україну, але не довіряю окремим індивідам і суспільним групам. Моє повітря переважно наповнене спокоєм і свіжістю. Гори дають відчуття мети і змушують міркувати й про духовні вершини. Крім того, на них значно менше людей і ближче до неба.
Приємно дивитись на наше небо за будь-якої погоди, особливо ясної ночі, коли видно такі маленькі і водночас велетенські, відділені мільйонами кілометрів зірки. І хоча сни я бачу рідко, довколишня природа з яскравими соняшниками з надлишком компенсує таку особливість.
Цокіт підборів на Хрещатику відрізняється від тупотіння у столицях інших держав. Сніг у Карпатах, мабуть, не схожий на свої канадські чи швейцарські відповідники, а кримська галька шурхотить інакше, ніж турецька.
Українські пісні й колискові завжди зі мною, як і горбата, натоптана бруком спина Андріївського узвозу. Свого часу одна з вулиць, де я мешкав, мала лише номер, але вона не стала від того менш рідною.
Якщо у мене будуть діти, то швидше за все вони народяться в Україні. Бо я – українець.
Дев’ять правил написання креативного есе
Як радять писати есе? Правильно! Креативно, Що криється за цим словом? Швидше за все, політ думки, оригінальність тощо. Все просто: головне – засвоїти дев’ять правил.
1. Тільки позитивна мова (описувати краще те, що є, а не те, чого немає).
2. Слова-зв’язки (вони допомагають плавно переходити з однієї частини до іншої).
3. Різна структура речень. (Читати речення правильної структури нудно. Додайте кілька інверсій. Пишіть різні за довжиною речення.)
4. Зрозумілі слова. (Розумійте значення слів, які ви вживаєте в есе. Ви пишете, щоб уразити змістом, а не словниковим запасом. Вишуканість гарна, але в міру.)
5. Різні слова (синонімія.)
6. Лаконічність.
7. Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення повинне нести унікальний зміст).
8. Активна життєва позиція.
9. Книги про есе — це здорово.
Бажаємо успіху!

Made with Padlet



Онлайн-тест словникового запасу української мови









Електронний підручник з сучасної української мови  



     

Цікаві  блоги й сайти
      

 Тема. Службові частини мови.
Вправи-розмежуванки

Правопис слів із частками  

Джерело: блог Л. Бойко. 

Завдання-трясовина.
Трясовина 1. Розрізнити самостійні частини мови й службові, написавши правильно.
Згідно/з, залежно/від, незважаючи/на, під/час, в/результаті, в/силу, у/напрямку/до, на/шляху/до, у/звязку/з, за/для миру, на/впроти дороги, по/між верб, по/над  хмарами, по/серед ріки, з/поміж дубів, з/під джерела, у/разі, під/кінець, під/час, що/ж/до, по/троє, тим/часом, раз/у/раз, пліч/о/пліч, один/в/один, де/не/де, час/від/часу, уві/сні, як/слід, по/совісті, по/суті, під/боком, під/гору, поза/торік, на/ходу, до/речі, під/силу, в/четверо, на/зразок, на/приклад, до/побачення, до/зустрічі, з/розгону, з/за кордону, до/ладу, за/світла, за/одно, поза/вчора, аби/як, що/ночі, на/провесні, у/день, ані/трохи, на/льоту, по/близу, не/зважаючи/на, по/серед, у/продовж, за/ради, за/для, під/час, згідно/з, по/біля, за/допомогою, з/метою, по/між, із/за.

Трясовина 2. Створити речення із сполучниками та сполучними словами: проте – про те; щоб – що б; якби – як би. 

Трясовина 3. 
Розкрити дужки й записати слова та словосполучення в три стовпчики залежно від правопису: у перший — ті, що пишуться окремо, у другий — разом, у третій — через дефіс.  
Написав (би), немов (би), як (небудь), економимо (чи) мало, спотикається (що) разу, казна (що), надумав (таки), електроніка (ж), майнув тільки (що), та (ж) так, роздивився (таки), а все (ж) таки, отакий (то), робить (аби) як, ні (до) кого, іди (ж) бо, пішов (аби) куди, (будь) куди, чого (б) небудь, (ні) скільки, стань (бо), (он) куди, (ген) далеко, тільки (но), ось (так), ото (ж), все (таки), отак (от), от (же).

Трясовина 4. У якому рядку ужито лише прийменники?  
А) назустріч вітру, з-поміж усіх, довкола дерева; 
б) якби-то так було, яблуня у цвіту, щодо закону; 
в) задля нас, внаслідок повені, посеред пшениць.

Трясовина 5. У якому рядку всі прийменники пишуться разом? 
А) в/наслідок повені, за/ради миру; 
б) в/супереч обставинам, за/для нас; 
в) на/перекір долі, під/час уроку; 
г) за/ради любові, по/заду колони; 
д) на/зустріч долі, з/боку дороги.

Трясовина 6. Створіть речення із словами, визначте частину мови. 
По-весняному – по весняному,  з гори – згори. 
По-чарівному – по чарівному,  назустріч – на зустріч. 

Трясовина 7. З ряду слів визначте службові частини мови, охарактеризуйте їх за типами. 
Хай, на, у, а, коли, б, щоб, чи, з-над, або, не, чи, коло, хіба, може.

Трясовина 8. Розподіліть сполучники на сурядні та підрядні. 
Або, та, якщо, дарма що, адже, аби, також, ані, чи, проте, однак.

Трясовина 9. Спишіть сполучники, розкриваючи дужки. 
Не(мов)би, що(б), все(таки), через(те)що, за(те), як(що), незважаючи(на)те(що), як(би), тому(що).

Трясовина 10. Знайти в тексті частки, визначити їх тип. 
1.  (Як)би я була зіркою в небі я б (не) знала ні туги ні жалю. 
2. Вітри проспівають над хвилями нив (про)те як в негоду він край боронив. 
3. Сонце вже заходило і гори востаннє засвітилися легким золотом немов були зіткані із багряних суцвіть. 
4. Гаряче серце б’ється чи тремтить і відчуваєш як зростають крила. 
5. Море голубіє над стінами скель і сонце так світить  ласкаво що аж каміння сміється. 
6. Він мовчав (про)те при тому був смішний до сліз. 
7.  Як(би) оті проміння золоті у струни обернути. 
8. Як(би) не крутила хуртовина, блисне сонце. 
9. Що(б) не сталося, річка залишиться в пам’яті. 
10. Що(б) не робив, роби тільки найкраще.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Тема. Прислівник.
Вправи
Завдання-трясовина. 
 Трясовина 1. Підібрати синоніми до прислівників.
Щиро, дуже тихо, ледь-ледь, дружно, коли-не-коли, віч-на-віч, неподалік, вниз, обіч, враз, правдиво.
Довідка. Тепло, трохи, пліч-о-пліч, тільки удвох, близько, поруч, раптом, чесно, тихо-тихо, зрідка, донизу.)  
Трясовина 2.  Визначити прислівник іншого розряду у кожній групі слів.
1. Високо, наполегливо, надзвичайно, щиро
2. Надвоє, трохи, занадто, по-дитячому
3. Віддавна, здалека, понині, зранку
4. Праворуч, вниз, зараз, сюди
5. Згарячу, здавна, спересердя, зопалу
6. Наперекір, зосліпу, навмисно, напоказ 
Трясовина 3. Записати прислівники у два стовпчики: 1) ті, від яких утворюються ступені порівняння; 2) ті, від яких не утворюються ступені порівняння. 
Шоколадно, цікаво, струнко, брунатно, бузково, лимонно, весело, радісно, сліпо, блідо-рожево, світло, низенько, страшенно, привабливо, прегарно, ультрамодно, білосніжно, щасливо.
Трясовина 4. Чому існує різниця у написанні? Яким способом утворені  прислівники?
Десь високо крони зазеленіли угорі. Раптом у горі щось зазеленіло.
Трясовина 5. 1. Пояснити написання прислівників. 2. Визначити спосіб творення прислівників. 3. З’ясувати лексичне значення слів.  
Мимохіть, мимохідь.
Трясовина 6. Розподілити прикметники та прислівники.
Найдивовижніше явище. Найдивовижніше відтворено. Найоригінальніше представлено. Більш оригінально створено. Найрізноманітніше плетиво дерев. Найрізноманітніше поєднано.
Трясовина 7. 1. У чому відмінність слів як-небудь, що-небудь? 2. Визначити частину мови, прокоментувати написання.
Трясовина 8. Визначити частину мови, пояснити написання.
По українському звичаю, зварено по-українському, по нашому вигляду, говори по-нашому, по-дитячому дивитися, по дитячому обличчю; по перше квітня, по-перше, майте на увазі.
Як-не-як, всього-на-всього, ось-ось, без кінця-краю, кінець кінцем, одним одна, честь честю, чин чином. Від сьогодні знаю, не відкладайте до завтра, на потім, за багато років, марнуєш час забагато, стало набагато легше, зал на багато місць, на добраніч, до чого, за що, дарма що, тільки що, хіба що.  
Трясовина 9. До поданих фразеологізмів підібрати прислівники-синоніми. 2. Прокоментувати написання.
Ні за що ні про що, як у Бога за дверима, на швидку руку, не до ладу, як з неба впасти, доки рак свисне, ні на макове зерно, ні в сих ні в тих, як три дні не їв, від краю до краю.
(Довідка. Безпричинно, нашвидкоруч, недоречно, ніколи, ніяково, поволі, скрізь, безтурботно, несподівано, ніскільки.)
Трясовина 10. Записати прислівники, ставлячи наголос.
Удвічі, тричі, заочі, вночі, опівночі, напередодні, мимоволі, взагалі, надворі, напровесні.
Взнаки, утямки, вскоки, навкруги, навшпиньки, восени, навпомацки, по-товариськи, щоденно, старанно, радісно, зрання, спросоння, опівночі, неабияк, недарма, не до ладу, не до смаку, нікуди, віч-на-віч, босоніж, горілиць, навзнак, заразом, водночас, зосліпу, зопалу, згарячу, зсередини, неспроста, надвоє, здалека, зараз, зрання, заочі, позаочі, разом, завжди, навколо.
Трясовина 11. Визначити значення слів, скориставшись тлумачним слоником, звернувши увагу на наголос.
Нізвідки, нізвідки, нізвідкіль, нізвідкіль, нізвідкіля.    
Трясовина 12. 1. Яку роль відіграє наголос у словах ні ′коли, ніко ′ли? 2. Створити з ними речення.
Трясовина 13. Чому існує різниця написання прислівників?
1. Приходь непізно. 2. Вчитися ніколи не пізно.
Трясовина 14. 1. Чому слова недоречно, не до речі пишуться по-різному?  2. Прокоментуйте написання слів не до ладу′, не до вподо′би, не до смаку′.
Трясовина 15. 1. У чому різниця написання: нездійсненно, не здійснено?                          


Експрес-уроки:


Урок 36

Урок 35

Урок 34
Урок 33

Урок 32

Урок 31

Урок 30

Урок 29

Урок 28

Урок 27

Урок 26

Урок 25

Урок 24

Урок 23

Урок 22

Урок 21

Урок 20

Урок 19

Урок 18

Урок 17

Урок 16

Урок 15

Урок 14

Урок 13

Урок 12

Урок 11

Урок 10

Урок 9

Урок 8

Урок 7

Урок 6

Урок 5

Урок 4

Урок 3

Урок 2

Урок 1

Онлайн-уроки:



Розділові знаки

Сладнопідрядне речення

Орфографія


ФОНЕТИКА. ГРАФІКА

Немає коментарів :

Дописати коментар